HET CREATIEVE PROCES

Inspiratie dankzij de Londense metro

“Kun je eventjes een mooi logo voor me maken?”
Deze vraag krijg ik best vaak voor de voeten geworpen. En dan moet ik altijd even glimlachen. Alsof het kwestie is van een appeltje schillen of een eitje pellen of zo. Handelingen die zo routinematig zijn geworden, dat ze vanzelfsprekend lijken. Een simpele druk op de knop.

Zo zit het maken van een ontwerp dus niet in elkaar. Het ontwikkelen van een logo, huisstijl, briefpapier of visitekaartjes is een creatief proces dat tijd vergt en nogal eens wordt onderschat. Je schudt namelijk niet zomaar iets uit je mouw als het om creativiteit gaat. Je moet die mouw eerst vullen met ideeën, woorden en beelden. 

visitekaartje Organiseer je bedrijfsgroei - Studio Pilon

Visitekaartje

Tijd en ruimte

Hoe? Door inspiratie op te doen, om je heen te kijken, te lezen en te luisteren naar mensen. Natuurlijk komt het voor dat een idee razendsnel naar boven komt en zich ontwikkelt tot een concept, maar meestal is dit niet het geval. Creativiteit valt niet in een keurslijf te persen, het heeft tijd en ruimte nodig.

Kijk bijvoorbeeld even naar het logo van één van mijn opdrachtgevers: Organiseer je bedrijfsgroei. Een treffend voorbeeld van hoe een logo zich ontwikkelt. Dit logo is in de basis geïnspireerd op het metronetwerk van Londen. Kyra Lancee, de vrouw achter Organiseer je bedrijfsgroei, is minstens net zo goed georganiseerd als de London Underground en legt voor haar klanten ‘de juiste verbindingen’.

Cirkel is rond

Ondergronds de weg vinden in Londen is een koud kunstje, vooral dankzij de door Harry Beck ontworpen kleurenkaart van de Underground (https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Beck#London_Underground_map). Een veelkleurig, gesimplificeerd lijnenspel dat het doorkruisen van de stad verbeeldt als een kinderspel. Dat Londen ook nog eens een van Kyra’s favoriete wereldsteden is, maakt de cirkel helemaal rond. 

London Underground

Wil je weten hoe Kyra onze samenwerking heeft ervaren? Lees dan haar testimonial. Je kunt deze vinden op de pagina van mijn website over haar bedrijf: https://www.studiopilon.nl/portfolio-items/organiseer-je-bedrijfsgroei/.